Ik streef ernaar om jou een stevige technische basis te geven, zodat je de vrijheid vindt om op een gezonde manier je eigen artistieke visie, persoonlijkheid en boodschap in je stem te leggen. Mijn eigen smaak en mening doen er als docent / coach niet toe. Ik ga op een gerichte manier samen met jou op zoek naar wat je wil vertellen, met een eigen en unieke sound. Die sound kan morgen anders zijn dan vandaag. Ik hou er bijvoorbeeld als zangeres zelf heel erg van om een dag te beginnen met een pure klassieke Ave Maria tijdens een ceremonie, en ’s avonds te gaan rocken met mijn band. Als spreker wil je vandaag zacht en begripvol klinken. Maar morgen is het misschien nodig om zelfzeker en krachtig te klinken. Ook de zware effecten zoals distortion, growl, rattle, en nog vele andere klanken kunnen perfect op een gezonde manier gebruikt worden. Zolang je maar weet hoe…
Maar hoe belangrijk die gezonde techniek ook is, het is eigenlijk enkel maar een middel om je doel te bereiken. Dat doel is dat je op het podium, tijdens je optreden, in een conversatie of presentatie,… contact maakt met je publiek en de toehoorder, een verhaal vertelt, je intentie overbrengt. Je publiek geeft niks om perfecte techniek, het wil geraakt worden! En dat kan enkel gebeuren als jij de vrijheid van stemgebruik hebt om alles te doen wat jij wil, te klinken zoals jij wil, in alle vertrouwen dat je stem zal volgen. Avond na avond, tijdens elke show, gedurende elke les, heel je tournee lang, tijdens alle studio-opnames, enfin, altijd dus. En dan vooral zonder heesheid!
Je instrument kennen en beheersen zijn daarin essentieel. Performance coaching, je begeleiden in het neerzetten van een afgewerkte presentatie die je toehoorder(s) raakt, dàt is mijn grote sterkte als coach. Als je je stem technisch beheerst en weet om te gaan met de stresserende situaties waarin je ze gebruikt, geniet je van vocale vrijheid door de technieken los te laten en volledig in je verhaal te gaan. En die momenten zijn magisch, ook voor mij als coach…
Alle methodes, technieken en pedagogiën waarin ik opgeleid ben worden gebruikt. Aangezien iedere persoon waarmee ik werk uniek is, ga ik op zoek naar de werkwijze waarbij jij het meest gebaat bent.
Dit zijn de 2 belangrijkste vragen die ik zal stellen terwijl ik met je werk:
-
- Klinkt het zoals jij zelf wil? (Niet ik of iemand anders)
- Voelt het comfortabel?
Zingen en spreken moeten altijd goed voelen. Voelt het verkeerd, zijn er overmatige spanningen, is het niet comfortabel, word je er hees door,… dan is wat je doet fout. Punt, andere lijn.
Langs de andere kant…
Klinkt het zoals je wil, voelt het goed, kun je dit urenlang & avond na avond volhouden… Dan is het juist. Vertrouw je intuïtie 🙂
Als mede-oprichtster van EVTA.be, lid van NVZ en EVTA Europa, onderschrijf ik uiteraard hun ethische codes (EVTA.be – NVZ – EVTA Europa).